سلولهای مرکل و حس لامسه

 17 آوریل 2014-  پرفسور Jianguo Guو همکارانش از دانشگاه Cincinnatiثابت کردند که سلولهای مرکل که با تعداد زیادی پایانه ی عصبی حسی در پوست در ارتباطند، اولین محل حس لمس هستند. دانشمندان مدتهای طولانی (بیش از یک صده) در تلاش  بودند که عملکرد این سلولهای  تخصصی را در پوست درک کنند. این برای اولین بار است که دانشمندان دریافتند سلول Merkelاولین نقطه ی شناسایی تماس یا لمس است. نتایج این تحقیق درمجله ی Cellمنتشر گردید.

به گفته ی پرفسور GUاز میان 5 حس تنها درمورد حس لامسه یا بساوایی نکات ناشناخته ای برای دانشمندان باقی مانده بود که بخصوص به سلول مرکل مربوط بود.

 این سلول  توسط Friedrich Sigmund Merkelدرسال 1895 کشف گردید. پرفسور GUمی گوید: مباحثات زیادی درباره ی این سلول وجود داشت زیرا برای دو صده هیچ کس واقعاً نمی دانست عملکرد  این سلولها چیست، در حالیکه برخی از دانشمندان  از جمله خودم به ارتباط سلول Merkelبا حس لامسه به دلیل فراوانی این سلولها در نوک انگشتان، لبها وسایر نقاط حساس به لمس در سراسر بدن مشکوک بودیم، سایر دانشمندان ارتباط این سلول را با سنجش لمس رد می کردند. برای اثبات  فرضیه ی خود که سلول مرکل در واقع  پایه و اساس حس لامسه است، تیم  دکتر Guسلولهای مرکل را در فولیکول موی سبیل موش صحرایی بررسی کردند. از آنجائیکه فولیکولهای موی سبیل این موش شباهت عملکردی زیادی با نوک انگشتان انسان دارد و تعداد زیادی سلول مرکل در آن  یافت می شود دانشمندان به بررسی این سلولها درفولیکول موی سبیل موش پرداختند. آنها مشاهده کردند تنها با یک تماس بسیار خفیف موهای سبیل موش، سلولهای مرکل  بلافاصله  فعالیت می کنند در حالیکه در سلولهای دیگر چنین پتانسیل عملی مشاهده نمی شود. دانشمندان علاوه براین فهمیدند با یک تماس ملایم  در سلولهای  مرکل  پتانسیل عملی تولید میشود (سیگنال مکانوالکتریکی) که از طریق یک رسپتور یا کانال یونی  بنام Piezo2انتقال می یابد.

 پرفسور Guمی گوید: مفاهیمی که در این  تحقیق یافتیم بسیار تأثیر گذار بود و برای کاربردهای بالینی  در درمان  و پیشگیری از بیماریهایی که با حس لامسه  ارتباط دارند  نظیر نوروپاتی محیطی در افراد  دیابتی و  فیبرومیالژیا در آینده  بکار خواهد رفت. ناهنجاری در حس لامسه یکی از عوارض جانبی برخی  درمانهای  پزشکی مانند شیمی درمانی است.

 این کشف همچنین برای افراد نابینا که ارتباط آنها با جهان دیداری تنها از طریق لمس صورت می گیرد نیز مهم است. دکتر Guخاطر نشان می کند  که حس لامسه  برای اکتشاف محیط اطراف، افتراق لمسی وسایر وظایف در زندگی مانند ارتباطات اجتماعی  مدرن  برای مثال تلفن همراه  بسیار مهم می باشد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/275591.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا